Németh Zsombor – művészeti vezető

nzsNémeth Zsombor (*1990) alap- és középfokú tanulmányait szülővárosában, Pécsett végezte el, a Művészeti Szakközépiskolát a Leőwey Klára Gimnázium általános tantervű képzésével párhuzamosan. 2005-ben az Országos Szakközépiskolai Hegedűverseny döntőse volt, 2008-ban a Helikon nagydíjasa.

2008-ban felvételt nyert a budapesti Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem muzikológia szakára, ahol 2011-ben BA, 2013-ban MA és 2014-ben tanári kiegészítő oklevelet szerzett. Diplomamunkái:  Johann Georg Pisendel és a ritornello-forma: versenymű-nyitótételek Vivaldi nyomán (BA, konzulens: Fazekas Gergely) és Kodály Zoltán Bach-recepciója (MA, konzulens: Dalos Anna). Tanulmányai alatt több elismerést is szerzett: 2011-ben az I. Fidelio Kritikapályázat díjazottja volt, 2012-ben pedig elnyerte a Köztársasági Ösztöndíjat. 2014 őszétől az intézmény zenetudomány PhD képzésében vesz részt, kutatási területe Farkas Ferenc Rákóczi-tematikájú kompozíciói.

2010 és 2014 között a Vienna Konservatorium budapesti tagozatának hallgatója volt, ahol Zs. Szabó Mária növendékeként szerzett okleveles hegedűtanári (IGP) diplomát. Tanulóévei alatt részt vett Szabadi Vilmos, Perényi Eszter, Kelemen Barnabás, Kokas Katalin és Földesi Lajos kurzusain. 2009-ben és 2010-ben a Kodály Zoltán Ifjúsági Világzenekar tagja volt.

Bár a barokk és korai klasszikus repertoár már szakiskolás évei alatt rendkívül érdekelte, a korhű megszóltatással 2010 óta foglalkozik. A kezdeti autodidakta próbálkozások után a muzikológia szak felvehető fakultációjaként 2010 és 2014 között Kertész Istvánnál tanult barokk hegedűt. Ezekben az években – részben ösztöndíjasként – számos hazai és külföldi régizenei mesterkurzusra is eljutott, ahol hegedűt Paulik László, Simon StandageMary Utiger, Ulli Engel, Miloš Valent, Tóth MónikaDmitri Szinkovszkij és Enrico Onofri, kamarazenét Christine Schornsheim, Sergio Azzolini, Jordi Savall, Dinyés Soma, Vashegyi György és a Freiburger Barockorchester művészeinek (Petra Müllejans, Anne-Katharina Schreiber, Torsten Johann) irányításával tanult. 2015 és 2018 között a Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien hallgatója volt barokk hegedű MA szakon, Ulli Engel osztályában.

Németh Zsombor mind muzikológusként, mind hegedűsként aktív. 2012 óta a Zenetudományi Intézet külsős munkatársa, 2017 óta Bartók Archívum fiatal kutatója. Tartott előadásokat az Intézet és a Magyar Zenetudományi és Zenekritikai Társaság által szervezett konferenciákon, illetve a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán és a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemen. Tanulmányai jelentek meg többek között a Magyar Zenében és a Parlandóban. Hegedűművészként számos fontos bel- és külföldi koncerthelyszínen lépett fel olyan neves karmesterek és hangszeres művészek társaságában, mint Hamar Zsolt, Vásáry TamásVashegyi György, Philipp Herreweghe vagy Joachim Tschiedel, illetve Konstantin Lifschitz, Sergio Azzolini, Miloš Valent, Baráth Emőke, Rohmann Ditta, Fassang László és Csalog Benedek. Szerepelt a Pannon Filharmonikusok, illetve a korhű hangszereken játszó Solamente Naturali, Orfeo Zenekar és a Savaria Barokk Zenekar tagjaként. 2011 és 2013 között a Budapest Bach Consort koncertmestere volt. 2015 óta rendszeres közreműködője a müncheni Accademia di Monaco produkcióinak. 2012-ben három társával megalapította a Simplicissimus Kamaraegyüttest, amelynek azóta művészeti vezetője.